batteri

Hjem Fora Snik snak batteri

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #3987
    Klaus Hornemann
    Deltager

    Hej

    Jeg skal have nyt batteri i min Ryds ( HORNE), til start af Suzuki 50HT, samt diverse instrumenter.

    Jeg er dog i tvivl om hvad jeg skal købe. Vil selvfølgelig gerne have det billigt, men det er måske et

    dårligt sted at spare. Mit seneste, nu helt flade batteri, har kun holdt i små 3 år.

    Nogen der har bedre viden end mig, skal ikke så meget til ,hvad det angår.

    #3988
    Kristian Carøe
    Keymaster

    Hej Klaus

    Jeg er ikke den store ekspert i batterier, men jeg har fulgt et par webseminar med “Myboatelectronics” som er et dansk firma med speciale i batterier og generelt elektronik på både. Det er faktisk ret spændende og et batteri skal ikke aflade meget før det faktisk ikke længere har det godt. Personligt bruger jeg Exide batterier både til forbrug og start. De ligger vist jævnt i midten for prisen for batterier. Jeg tror at 5 års levetid nok er forventeligt for et båd batteri. Det afhænger selvfølgelig også af hvordan det bliver behandlet. Jeg har sådan en CTEK lader der kan “vedligeholdelseslade”. Dvs når batteriet er fuld opladet, så går laderen over til ikke at lade konstant, men på en måde så batteriet bliver ladet optimalt. Allerede hvis spændingen falder til 12,4 volt på et batteri, så skal det oplades. Så det er derfor at det er smart med sådan en “intelligent” lader, man kan sætte på når man kommer hjem og så er batterierne klar igen om det så er 1 dag eller 3 måneder før man skal ud og sejle igen.

    Her er linket til sådan en lille e-bog om batterier fra myboatelectronics

    Ps… skal du ikke med til klubmesterskabsturen Klaus?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com